Zastrzeżenie Numer Pesel
Jeśli nie chcesz, aby ktoś wykorzystał Twój numer PESEL bez Twojej wiedzy, możesz go zastrzec.
Możesz tego dokonać na dwa sposoby:
- przez Internet na stronie www.gov.pl (musisz posiadać profil zaufany, podpis kwalifikowany, e-dowód) lub w aplikacji mObywatel;
- osobiście w dowolnym urzędzie gminy, składając odpowiedni wniosek.
Nie musisz drukować wniosku. Poproś urzędnika, żeby wydrukował wypełniony wniosek z systemu. Ty go tylko podpiszesz.
W wyjątkowych sytuacjach, jeżeli nie możesz sam złożyć wniosku o zastrzeżenie numeru PESEL (w przypadku choroby, niepełnosprawności lub w innej niedającej się pokonać przeszkody), możesz to zrobić przez pełnomocnika. Pełnomocnik musi posiadać wyraźne pisemne pełnomocnictwo do zastrzegania numeru PESEL w Twoim imieniu - żeby mieć pewność, że pełnomocnictwo jest właściwe, skorzystaj z naszego wzoru.
W każdej chwili możesz cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL. Procedura cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL przebiega podobnie (nie możesz tego dokonać przez pełnomocnika).
- W Urzędzie Gminy,
- na stronie mObywatel.gov.pl,
- w apliakcji mObywatel 2.0.
Zastrzeżenie nr PESEL jest bezpłatne.
W przypadku zastrzeżenia nr PESEL przez pełnomocnika opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa. Jeśli pełnomocnikiem są rodzice, dzieci, dziadkowie, rodzeństwa lub małżonek złożenie pełnomocnictwa jest bezpłatne.
Niezwłocznie.
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności,
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu i cofaniu zastrzeżenia nr PESEL.
Brak.
Organ gminy niezwłocznie po rejestracji wydaje wnioskodawcy potwierdzenie zastrzeżenia albo cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
Osoba, której dane są przetwarzane w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL może uzyskać wgląd do swoich danych gromadzonych w ww. rejestrze za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji. Osoba ta może także nieodpłatnie pobrać zaświadczenie o swoich danych gromadzonych w ww. rejestrze za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Osoba, której dane są przetwarzane w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL może na pisemny wniosek utrwalony w formie papierowej lub elektronicznej, złożony do dowolnego organu gminy, otrzymać zaświadczenie zawierające pełny lub częściowy odpis jej danych gromadzonych w ww. rejestrze (wydanie zaświadczenie podlega opłacie skarbowej.
Formularze i załączniki:
pelnomocnictwo.pdf [pdf, 32.42 KB]
wniosek_zastrzezenie_pesel.pdf [pdf, 642.39 KB]